Friedensreich Hundertwasser je austrijski umetnik, rođen (1928-2000.) kao Friedrich Stowasser. Još kao mali, sa samo pet godina počinje otkrivati talenat i radi svoje prve crteže. U školi su primetili njegov neobičan smisao za boje i oblike i život ga vodi tim putem. Kasnije, upisuje Akademiju likovnih umetnosti u Beču. Nakon što je prikupio osnovna znanja o proporcijama tela, crtanju akta i crtanju prirode, napustio je akademiju. Smatrao je da mu ona više ništa ne može ponuditi i svoj dar nastavlja da razvija sam.
Ubrzo posećuje izložbu Egon Schiele, čiji je rad imao veliki uticaj na njega. Impresioniraju ga boje, kao i živost i humanost građevina koje prikazuje na slikama. Takođe ga fasciniraju dela Walter Chapman i njegovo prikazivanje stabala kao da su ljudska bića. Ova dva slikara imala su podjednak uticaj na Hundertwassera.
Odlučio je da napusti Beč i odlazi u Pariz krajem 1950-ih, nakon čega njegova slava postaje još veća i slede neprestane izložbe, predavanja i performansi.
Svoju karijeru je započeo kao slikar, a nakon proputovanja kroz Maroko, Tunis, Nepal, Tokio i Sibir transformiše se u apstraktnog umetnika, koji ima dekorativni, dvodimenzionalni stil i kao forme koristi ukrasne spirale, krugove, formu meandra i bimorfne oblike. Od 1950. godine okreće se ka arhitekturi i koristi iste elemente kao što je koristio u slikarstvu, izražava se kombinujući ispupčenja, boje i krive oblike za stvaranje lepe i jedinstvene arhitektonske forme.
Od vremena kada je naslikao svoju prvu spiralu 1953. godine, Hundertwasser je učvrstio svoju viziju sveta i svoj odnos prema spoljašnjoj stvarnosti. Slikarski simbol spirale za njega predstavlja biološku metaforu, a ravne linije je jednostavno nazivao „đavoljim oruđem“.
Pročitajte članak: Kako Hundertwasser zamišlja Zelenu tvrđavu
Čuveno ime
Mnogo je puta menjao svoje ime. Prvi put menja prezime iz Stowasser u Hundertwasser, što u prevodu znači sto voda. Prezime Stowasser je nastalo od slovenske reči “sto” što znači 100 i reči “wasser” što u prevodu znači voda, tako da je spojem ove složenice nastalo umetničko ime Hundertwasser. U vodi nalazi utočište, mesto na koje uvek može pobeći. Menjao je ime… a sebe je često nazivao kapetan Regentag po svom jedrenjaku. Brod je nazvao Regentag tj. kišni dan, zbog lepote boja koje se mogu videti „jer su kišni dani jedini dani kada se može raditi, kada je bio sretan“. Rekao je da ima toliko imena, jer on u sebi nosi više osoba… slikara, arhitektu, umetnika…
Magične slike iza kičice Hundertwasser-a
Hundertvasser je slikao i stvarao gde god da je bio, kod kuće, u prirodi i na putu, u kafićima i restoranima. Voz ili avion, hotel ili kuće prijatelja koje je posetio, nije birao prostor u naletu inspiracije. Nije imao studio, niti stalak za crtanje, već raširi platno ili papir ispred sebe i prepusti se u potpunosti. Često se dešavalo, da su čak najbolja dela nastajala na putovanjima, kada preklopi papir i crta.
Hundertwasser je napravio mnoge boje koje je koristio u svojim slikama. Napravio je akvarel, ulje i sjajnu temperu, sa sjajnim lakovima i zemljom. Koristio je razne boje u jednoj slici i stavljajući ih jedne pored drugog, pravio je razlike ne samo u njihovoj boji, već i u teksturi.
Eksperimentisao je sa mnogim tehnikama i rado je stvarao nove. Slikao je na različitim vrstama materijala, od drveta do vlakna konoplje. Koristio je različite vrste papira, favorizujući korišćene omotne papire. Često je slikao na pronađenim materijalima, na primer na komadima šperploče, koje je ugrađivao u svoje radove.
Hundertwasser je savladao i inovirao mnoge grafičke tehnike, među kojima su litografija, svileni ekran, drvorez i mnoge druge.
Ono na čemu je kao umetnik uvek insistirao je transparentnost. Bio je zagovornik da se uvek obezbede tačne informacije o radu, odnosno potpuno otkrivanje tehnike rada i datuma kreiranja umetničkog dela.
Autentične Hundertwasserove tapiserije
Hundertwasserova prva tapiserija 133 Pišanje dečaka sa neboderom je bila tkana 1952. godine zbog opklade u kome je tvrdio da može da plete rukom bez kartonskog šablona.
Po mišljenju Hundertwassera, sama ta procedura bez šablona, omogućava da autentično umetničko delo može da se razvije i da ne bude samo kopija modela. To je razlog zašto su sve njegove tapiserije jedinstveni primeri.
Porcelan & Hundertwasser
Izdanja od porcelana razvijena su u saradnji sa fabrikom iz Bavarske. U kompleksnoj fabrici se koriste plemeniti materijali, uključujući i srebro i zlato. Hundertwasserovi porcelanski predmeti ukazuju na raznolikost u svim aspektima života.
Genijalna arhitektura Hundertwasser-a
Bavio se slikarstvom, skulpturom, arhitekturom, kao i uređenjem fasada, dizajnom poštanskih markica, plakata, odeće. Bio je veliki borac za očuvanje prirode, što je pokazivo i kroz svoje radove. Kao veliki protivnik pravih linija, govorio je: „prava linija je potpuno strana ljudskom rodu, suprotnost životu i svemu što postoji. Ona je fikcija na kojoj se temelji naša civilizacija“.
Ukoliko volite ideje Hundertwassera, koji se igrao koloritom i novim formama, sigurno ćete uživati u ekspresionističkoj arhitekturi ovog umetnika i predlažemo da pročitate par tekstova u Kockicama života.
Pročitajte sledeći tekst: Spoj energije i umetnosti u Beču
Pročitajte sledeći tekst: Kuća u Beču okupana bojama Hundertwasserhaus
Ukoliko ste pratili naše tekstove, sigurni smo da ste shvatili da smo zaljubljenici u delo i rad ovog vrhunskog umetnika. Posvetili smo Hundertwassseru čak nekoliko tekstova i verujte nam da bismo mogli još pisati o njemu. Ipak, da ne preteramo, mi smo vas zainteresovali, a vama ostavljamo da otkrijete sami još magičnih stvari.
Obojite dan uz Kockice života
Izvor: markthalle-altenrhein.ch, hundertwasser.com, blumau.com