Naše utiske sa NLP predavanja možete pronaći u prethodnim člancima. Kako se ne bismo ponavljali, od srca vam predlažemo da iščitate tekst koji vas uz Elizabetu Knežević uvodi u osnove NLP-a:
Kreirajte lepšu budućnost uz NLP – pokrenite se
Ako ste poslušali naš dobronameran savet i upoznali se sa osnovama, krećemo dalje. U ovom tekstu osvrnućemo se na AKSIOME koji su srž i osnova NLP-a. To su korisna uverenja koja nisu ni tačna ni netačna i mogu značajno da vam poboljšaju život ukoliko kroz njih posmatrate određene situacije. NLP poznaje preko dvadeset aksioma, a mi ćemo spomenuti šest koji vam mogu promeniti vizuru posmatranja.
Prvi aksiom – Mapa nije teritorija
Priznajte, vrti vam se po glavi: Kakva mapa, kakva teritorija? Ali, sve je tako jednostavno da ćete se pitati kako ranije niste razmišljali na taj način. Mnogi konflikti bi bili izbegnuti, a neke komunikacije bi bile produktivnije.
Najjednostavnije rečeno: Svako ima svoju stvarnost i svako filtrira ono što mu se dešava u životu na svoj način. Važno je zapamtiti da je naučno dokazano da svi mi reagujemo na NAŠ DOŽIVLJAJ onoga što se desilo, a ne na sam događaj.
Kada spominjemo filtere tu mislimo na: roditelje, završene škole, gde smo odrasli, naša zanimanja, interesovanja, čak i knjige koje čitamo. Nabrajamo sve ovo da biste shvatili da NAS KAO LIČNOST oblikuje sve ono što nas okružuje. Kroz te filtere prolazi svaka informacija i jasno vam je da dve osobe propuštaju kroz različite filtere istu informaciju. Sasvim je normalno da će ih drugačije doživeti, a samim tim će imati i različite reakcije.
Elizabeta je to odlično rekla: Svako ima svoj film i svoj metar.
Takođe, svako ima filtere brisanja, izvrtanja i generalizacije. Na dnevnom nivou mozak primi veliki broj informacija i uz pomoć filtera brisanja oslobađamo mozak od prenatrpavanja. Mozak briše informacije koje mu ne trebaju i obrađuje one koje ostanu. To koje će informacije obraditi zavisi od interesovanja osobe. Činjenica je da će akademski umetnik i đak imati potpuno drugačiji fokus pri poseti galeriji i samim tim će na različite načine isfiltrirati primljene informacije.
Svesni ste da kada svojim filterima pridodamo i generalizaciju i izvrtanje, lako može doći do nerazumevanja i loše komunikacije među ljudima.
Sve to govori da mapa nije teritorija. MAPA je naša predstava o nekom događaju, onaj osećaj koji mi stvaramo unutar nas reagujući na nešto što se dešava spolja, na TERITORIJI – u stvarnom svetu.
Drugi aksiom – Ljudi za sebe uvek biraju najbolju moguću varijantu
Svi mi na osnovu naše prošlosti i iskustva koje posedujemo, reagujemo najbolje što možemo u tom trenutku. Često ćete biti u situacijama da vam neko ponašanje nije korisno, ali u tom momentu u kome se sve dešava to je maksimumkoji možemo da pružimo.
Treći aksiom – Iza svakog ponašanja se krije dobra namera
Priznajemo, ovo je aksiom koji mi nikako nismo mogli da prihvatimo i da baš iza svakog ponašanja pronađemo dobru nameru. NLP to pravda sa tim da u ličnom uverenju osobe koja čini nešto ima pozitivan prizvuk. Ipak, za neke situacije i postupke naš mozak i dalje ne može da obradi ovaj aksiom na pravi način.
Četvrti aksiom – Ne postoji neuspeh, samo rezultat
Potencira se na premeštanju vašeg fokusa sa negativnog na pozitivno razmišljanje. Nema neuspeha, jer nam svaki propali pokušaj i negativno iskustvo daje lekciju za buduće poteze, uči nas da izvučemo najbolje iz tih grešaka.
Peti aksiom – Svi ljudi poseduju resurse
Svaki čovek zna šta je najbolje za njega. Ponekad je dovoljno da ti osoba sa strane uputi pravo pitanje koje će te pokrenuti da počneš da koristiš svoje unutrašnje resurse. Koristite do maksimuma vaše iskustvo, sećanja i znanje koje stičete, jer to je ono što vam niko ne može oduzeti, a vama može doneti značajne pomake.
Šesti aksiom – Ne možete da ne komunicirate
Naučna istraživanja potvrđuju šta je važno pri komuniciranju. Čak 93% je neverbalna komunikacija (55% mimika i pokreti, 38% boja glasa i način kako izgovaramo nešto), a svega 7% odlazi na sadržaj izrečenog. Zaključujemo da je sadržaj u drugom planu u poređenju sa neverbalnom komunikacijom.
Ovaj put toliko o aksiomima, nadamo se da ste se zapitali na koji način komunicirate, kao što smo mi. U sledećem članku pričamo o reprezentativnim sistemima, tipovima ličnosti i verujte nam ukoliko se niste susreli sa tim, značiće vam sigurno.
A do tada zavirite na sajt kod Elizabete http://elizabetaknezevic.com/ za još korisnog sadržaja.
Do sledećeg druženja komunicirajte pametno 🙂
Vaše Kockice 🙂
Pripremili smo za vas: Zašto je važno znati dobro komunicirati?
Slike izvor: Pixabay, Freepick
<a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/business”>Business vector created by freepik – www.freepik.com</a>
<a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background”>Background vector created by rawpixel.com – www.freepik.com</a>